En Palmeutredare kommenterar min nya bok

I väntan på recensioner av min nya bok ”Mordgåtan Olof Palme” har jag fått en kommentar från Ingemar Krusell som var biträdande spaningsledare i Palmeutredningen vid tiden för rättegången mot Christer Pettersson.

Han skriver: “Denna bok är den bästa som hittills skrivits om mordet på Olof Palme. I mångt och mycket innehåller den faktauppgifter som är nya för mej.”

Enligt Krusell har boken “verkligen trängt in i den anarki som rådde utredningsmässigt under tiden maj 1986–juni 1988. Den berör sådant som jag inte hade en aning om, t.ex. vad som hände bakom ryggen på oss i den nya spaningsledningen.”

Där syftar han på de märkliga tidiga spaningarna – delvis hemliga och delvis olagliga – under Holmérs och senare under Ebbe Carlssons ledning. Men Ingemar Krusell ger sitt erkännande åt hela boken som ju handlar om mordspaningarna från början och fram till idag. Han skriver att den ”förnämligt sätt lyckats fånga in det väsentliga kring utredningen av mordet på Olof Palme.”

Jag blir särskilt glad över de orden eftersom Ingemar Krusell själv är anhängare av teorin om att det är Christer Pettersson som var gärningsmannen, en teori som jag riktar hård kritik mot i boken.

Det är väl inte att vänta sig att alla som haft att göra med utredningen kommer att vara lika positiva. Men förhoppningsvis utlovar Ingemar Krusells kommentar att det kan finnas utrymme för en saklig diskussion om den olösta mordgåtan i fortsättningen. En sådan diskussion har rätt mycket lyst med sin frånvaro under de snart 25 år som har gått.

intressant

5 reaktioner på ”En Palmeutredare kommenterar min nya bok

  1. Jag tyckte också om den, sträckläste den från pärm till pärm. Med viss reservation för mötesscenariot, som kommenterat när jag skrev om min ”palmepsykos”…

Kommentera

