Vapenjournalist om min Palmebok – och om poliskonspiration

LARS-KRISTIAN BERGH, känd som journalist, vapenexpert och kritisk samhällsdebattör, har tagit upp ”Mordgåtan Olof Palme” på sin blogg. Han kallar boken ”lysande” och berättar att han gång på gång går tillbaka till den för att få underlag för att fundera vidare kring frågan.

Men han skriver också något annat som får läsaren att lyfta på ögonbrynen: ”Jag vet, inte tror utan vet, att det fanns en konspiration inom en grupp poliser i Stockholm. De hade beslutat sig för att mörda Palme, det vet jag. Men jag vet inte om de hann eller om någon annan hann före. T ex Christer Pettersson.”

Bergh är långt ifrån den förste som väckt frågan om polisinblandning i Palmemordet. Jag har själv diskuterat omständigheter som pekar i den riktningen i mina två böcker i ämnet. Och för att nämna ett par av de senaste debattörerna som tagit upp saken: förra året gick polisprofessorn Leif GW Persson ut med egna tankegångar om en poliskonspiration. En tidigare chef inom Säpo, Olof Frånstedt, har för sin del nyligen fört fram liknande resonemang. Men Lars-Kristian Bergh går alltså längre än att hävda sannolikheten av en sådan komplott, han hävdar att den faktiskt fanns.

Jag har frågat Bergh hur han kan vara så säker på sin sak. Det vill han inte gå ut med nu, förklarar han. Det svar från honom som jag tills vidare får nöja mig med att återge för denna bloggs läsare lyder som följer:

”Alla detaljer även med polisnamn finns på säker plats och kommer att publiceras. När och hur vill jag inte kommentera”.

Mitt intresse är definitivt väckt.

intressant

8 reaktioner på ”Vapenjournalist om min Palmebok – och om poliskonspiration

  1. Jag var inte gammal när Palme sköts.
    Men jag minns vid dom tröga efterföljande presskonferenserna ifrån polisen och
    spaningsledare Hans Holmer.
    Inget nytt sade han.
    Detta sade han ca 10 ggr till och jag fick nästan känslan av att dom inte ville utreda detta.
    Flera år senare viskar en fågel i mitt öra och jag skall inse vilken djävulsk plan från polis
    och kanske Regering detta var.
    Vem är bättre lämpad att utföra ett mord än polisen själva?
    Svar ingen.
    Sedan är det bara att lägga ned utredningen.
    Men för att lugna och ”lura” svenska folket påstås utredningen ännu leva.
    Man fyller utredninen med tusentals värdelösa papper
    (men även en del sanna och heta tips).
    Det har aldrig funnits någon utredning på Palme-Mordet.
    Det är den största bluffen svenska folket fått serverad…

  2. Som jag tror att jag visat i mina två böcker om Palmeutredningen, ”Mörkläggning” och ”Mordgåtan Olof Palme”, var viljan inte stor på högsta politiskt håll att få till stånd en effektiv och förutsättningslös utredning av mordet på Olof Palme.

    Det är omöjligt att komma ifrån Ingvar Carlssons ansvar för att han höll Holmér om ryggen under dennes tid som spaningsledare. Och det är svårt att dra andra slutsatser än att Ingvar Carlsson höll sin skyddande hand över Carl Lidbom och Ebbe Carlsson när de fortsatte att blåsa skenbart liv i det meningslösa PKK-spåret efter Holmérs avgång.

    Det betyder givetvis inte att regeringen var inblandad i mordet. Man kan ha haft starka skäl att frukta de uppslitande konsekvenserna av en riktig utredning ändå.

    Om den fågel som viskade i ditt öra verkade ha något mer än en gissning att komma med är du hjärtligt välkommen att kontakta mig på mejladress gunnar[at]gunnarwall.se

  3. Men när Ebbe och Holmér då uppenbarligen avlägsnades från sina poster efter ett halvår, så fick ju SÄPO chansen att delta i arbetet med att lösa mordet. Men det gjorde uppenbarligen inte SÄPO och jag undrar varför isåfall.

    1. Från och med sommaren 1988 då avslöjandet om Ebbe Carlssons inblandning i utredningen ledde till en stor rättsskandal var det i ett slag politiskt alldeles omöjligt att driva PKK-spåret vidare – och därmed var såväl Holmér som Ebbe definitivt körda som mordutredare. Men det betydde inte att Palmeåklagarna och polisens nya spaningsledning under Hans Ölvebro var villiga att ge Säpo utrymme att försöka att leta efter en statsministermördare på annat håll. Nej, i det läget ville de ansvariga för de fortsatta mordspaningarna helst hitta en gärningsman bland vanliga kriminella i Stockholm – och någon efterfrågan på Säpos tjänster fanns det knappast i det sammanhanget. Så frågan är lite fel ställd. Sedan kan man ändå fundera över om det fanns saker med betydelse för mordgåtan som folk inom Säpo kände till men valde att hålla tyst om.

  4. Jag är övertygad om att det är en grupp poliser, med starka högerextrema åsikter, huvudsakligen inom SÄK och tillsammans med aktiva militärer, som ligger bakom mordet, men de skulle aldrig, i alla fall om de har någon uns av självbevarelsedrift, inte ens med handskar på, hålla i ett mordvapen, ty som Du vet, så kan fingrar, liksom mycket annat, ge upphov till spår, som i bästa fall sedan kan följas av en kriminalteknisk utredning. De kan ha lejt Christer Pettersson till att utföra dådet mot kontant betalning och/eller narkotika. Man skall komma ihåg att Pettersson var sedan lång tid ett känt namn hos såväl våldsroteln som narkotikaroteln inom Stockholmspolisen. Om man lägger dessa två spår tillsammans kommer man närmare mordgåtans lösning.

  5. Tack för din kommentar, Bengt! Det låter mycket rimligt att en sådan grupp skulle ha sett fördelar med att leja en utomstående person för att utföra dådet.
    Men jag tror inte att just Christer Pettersson var Palmes mördare, jag diskuterar den saken rätt utförligt i min bok ”Mordgåtan Olof Palme”. Bland annat menar jag att han var helt fel personlighetstyp om det handlade om att leja en attentatsman. Inte så att han inte skulle ha varit farlig, för det var han förvisso. Men han begick alltid sina våldsdåd i hastigt mod och han var rent allmänt inte en person som det gick att sluta några som helst affärsavtal med.

  6. Hej Gunnar!
    Polisen kallade ju in alla S&W revolvrar av kalibern .357 magnum. Varför tog man inte in alla Ruger-revolvrar eller Colt-revolvrar? Och kollade man (som visas i ”En pilgrims död, avsnitt 3) upp de vapen som fanns hos polisen/säpo? Den officiella förklaringen var väl att S&W var det vanligaste märket? Låter amatörmässigt minst sagt (som allt annat i utredningen).
    Tacksam för svar, //Ludvig

  7. Polisens beslut att provskjuta magnumrevolvrar inskränkte sig inte till fabrikatet Smith&Wesson. Man skulle i och för sig kunna tro att de begick det misstaget eftersom den förste spaningsledaren Hans Holmér tidigt i utredningen utan några rimliga skäl slog fast att mordvapnet var av just det fabrikatet. Men så illa har provskjutningarna inte genomförts.

    Däremot avstod polisen från att provskjuta en annan typ av revolver, .38 Special, fast magnumkulorna på mordplatsen mycket väl kan ha skjutits ur ett sådant vapen. Det enda som krävs för att en .38 Special ska kunna användas tillsammans med .357-magnumkulor är att kulorna placeras i de kortare patronhylsor som är avsedda för .38 Special innan de matas in i revolvern. Det är inte särskilt invecklat att göra en sådan omflyttning, däremot får man leva med att inte allt krutet från magnumpatronhylsan får plats i den kortare hylsan.

    Det finns också ett annat sätt att lösa problemet, och det är att borra upp kamrarna i en .38 Special så att de lite längre magnumpatronerna får plats där.

    En fördel ur brottslingens synvinkel med att göra något av detta är förstås att det kan förvilla polisen som letar efter fel sorts vapen.

    Saken tas upp utförligt i Lars Borgnäs utmärkta bok om Palmemordet ”En iskall vind drog genom Sverige”. Bland annat citerar han från sin intervju med New Yorkpolisens vapenexpert Frank Nicolosi. Denne är mycket tydlig med att om polisen letar efter ett mordvapen och utgår från kulor av det slag som hittades på Sveavägen finns det definitivt anledning att ta med .38 Special i beräkningen.

    Slutligen: i vilken utsträckning vapen som fanns i polisens förvar verkligen blev provskjutna kan jag tyvärr inte svara på.

Kommentera

