Vittnesmålet som varit begravt sedan 1 mars 1986…

DET VAR FÖRSTÅS MÅNGA som läste kvällstidningarna den 1 mars 1986 för att få veta så mycket som möjligt om den händelse som då höll Sverige i chock: mordet på statsministern. Morgontidningarna hade inte haft så mycket att erbjuda.

I Aftonbladet kom ett av de viktigaste vittnena till tals, taxichauffören Anders Delsborn. Där berättade han bland annat om vad han såg alldeles innan mördaren sköt:

– Jag såg hur Olof och Lisbet Palme stod och pratade med en man. De stod vända mot gatan med ryggarna mot skyltfönstret i hörnet. Mannen stod mitt emot dem med ryggen mot mig.

I Expressen sa han i stort sett samma sak:

– Det såg ut som om Olof och Lisbet Palme hade stått och pratat med mannen. Mannen stod med ryggen mot skyltfönstret. Palme var vänd mot honom.

Enda skillnaden är alltså att i den ena tidningen är det mördaren som står med ryggen mot taxin, i den andra är det Palme som står i den positionen. I polisförhöret från mordnatten är det makarna Palme som står med ryggen mot taxin, så det är sannolikt att det är den versionen som är den korrekta. När jag talade med Delsborn för några år sedan, inför skrivandet av min bok Mordgåtan Olof Palme, underströk han att han inte kom ihåg detaljer men stod för det han sagt i polisförhöret.

Det som hände efter den 1 mars var i vilket fall anmärkningvärt: Delsborns vittnesuppgift om samtalet försvann mycket snabbt från nyhetsrapporteringen. Och Palmeutredarna kom snart att behandla denna viktiga uppgift som om den aldrig funnits.

Man kan förstås tänka sig att Delsborn hade fel. Men hans iakttagelse tycks få stöd av alla de vittnen som såg något av händelseförloppet innan mördaren sköt.

Jag har tagit upp detta i båda mina Palmeböcker, först i Mörkläggning och senare i Mordgåtan Olof Palme. Men det är först nu, 27 år senare, som saken presenteras ordentligt i något av de stora nyhetsmedierna.

226

Aftonbladets löpsedel måndag 21 januari.

I måndags uppmärksammade Aftonbladet Anders Delsborns vittnesmål om samtalet mellan Palme och mördaren. Tidningen slog upp saken på två nyhetssidor. Och man presenterade också de andra vittnena som understödde Delsborns vittnemål.

Aftonbladet hade även gjort en färsk intervju med Delsborn som klargjorde att han inte ändrat sig: vad han sade till polisen under mordnatten står fast.

I tidningen intervjuas jag om frågan. Och sist men inte minst finns också en artikel där nuvarande Palmeåklagaren Kerstin Skarp och två av hennes företrädare uttalar sig om de dramatiska vittnesmålen och låter som om de inte har en aning om dessa uppgifter. De bara förutsätter att de är utredda och avförda.

4 reaktioner på ”Vittnesmålet som varit begravt sedan 1 mars 1986…

  1. Tack Lennart! Själv har jag förundersökningsprotokollet, men de flesta sitter ju inte i den lyckliga sitsen. Du har gjort en angelägen insats som gjort materialet tillgängligt.

    1. hei Gunnar. jag sänder med e-post till dig, samma, vilket jag har lämnat till aftonbladet början i januari. alt vad jag vet är sant, ocså vad händer med vapen. hälsningar seppo.

Kommentera

