Mordet 29 år efteråt – min chatt och TV-medverkan på Aftonbladet

Aftonbladet TV 150228
Från Aftonbladets TV-sändning från 28 februari om de nya tipsen i Palmemordet. Programledaren Cecilia Benedelle, jag själv och journalisten Marcus Leifby.

DET ÄR UNGEFÄR SAMMA SAK MED PALMEMORDET som med Kennedymordet. Åren går men frågorna finns kvar – och det gör också intresset från väldigt många människor.

Det är inte så konstigt. Om ledaren för ett land blir skjuten och mycket tyder på en aktiv ovilja från myndigheterna att få fram sanningen så börjar människor att grubbla och fortsätter att göra det så långe mysteriet kvarstår.

Aftonbladet bjöd in mig att chatta med tidningens läsare i en timme. Frågorna visade sig handla om det allra mesta kring mordet – från Sydafrikaspåret till Christer Pettersson och Stay Behind. Jag fick också in ett dramatiskt tips som jag kanske kommer att återkomma till.

Sedan gick jag över till tidningens TV-studio och diskuterade de nya tipsen – bland annat uppgifterna om Skelleftehamnsmannen – med programledaren Cecilia Benedelle och Aftonbladetjournalisten Marcus Leifby.

Medverkar i denna sändning gör också Stefan Löfven, kommunalrådet i Ånge Sten-Ove Danielsson, journalisten Gert Fylking och spaningsledaren Dag Andersson.

49 reaktioner på ”Mordet 29 år efteråt – min chatt och TV-medverkan på Aftonbladet

  1. Nyss införskaffat din bok. Konspirationer. Har dock inte hunnit läsa så mycket än. Mest beroende på att den hamnade på mitt bord idag.

  2. Hei, og tusen takk for den viktige jobben du gjør!
    På Flashback prøver vi å finne ut hvor polismannen som kontaktet ”Johan” hadde sitt arbeid før og under mordet.
    Ifølge et TT-telegram var han ved Ôstermalmpolisens sedlighetsrotel den 20.07.1987.
    Men slik jeg har tolket deg var han ved Norrmalmspolisen tidligere:
    Ifølge ”Johan” fick han ”under en privat middag i september 1985 en fråga från en av sina vänner, en polisman på Norrmalmsdistriktet, om han kunde tänka sig att ställa upp och skjuta Palme.”
    Kan du bekrefte at Norrmalm er riktig?
    Og vet du hvordan Palmeutredningen har fulgt opp dette sporet?

    1. Jag har inte några papper om polismannens anställningar tillgängliga, men han hann med att ha olika befattningar inom Stockholms polisdistrikt innan han sade upp sig.

      1. Takk.
        Noen påstår at han var en av de politimennene som deltok i reisene til Sør-Afrika.
        Vet du om det er tilfelle?

          1. Ok. Tror det var framsatt en uverifisert påstand på Flashback om DK som deltaker i reisevirksomheten. Skal prøve å finne ut hva som lå i det.
            Men problemet er jo at viktige tips renner ut i sanden hele tiden. Det har vært helt stille om DK etter hva jeg kan se. Samme gjelder mange andre viktige spor, som for eksempel Inga-Britt Ahlenius’ og andres velbegrunnede oppfordring om å undersøke Stay Behind.
            Sammenlignet med norske forhold er jeg litt forundret over at det ikke er et større trykk fra media og opinion. Men det var kanskje slik at folk ble trøtte etter at CP ble frikjent, og mange ville gjerne tro at det var ham likevel. Så hadde man et svar inntil nye opplysninger og nye uppgiftslämnare kom fram. Lykke til og takk for utholdenheten.

            1. Tack! Det finns nog många som vill att sanningen ska komma fram, men de flesta har inte tid och ork att följa alla turer. Efter alla dessa år finns det väldigt många teorier om mordet och väldigt många vittnesuppgifter som pekar i alla möjliga riktningar. Människor blir förvirrade. Därför blir det inte något större tryck från media och opinionen.

              En annan sak skulle det vara om det började visa sig tydligt att höga beslutsfattare medvetet tystat ner känsliga uppgifter. Det är vad jag tror var precis vad som skedde under de första åren i alla fall. Och när det visar sig – vilket jag tror det kommer att göra förr eller senare – så kommer nog också många människor att bestämt kräva att alla papper ska läggas på bordet.

            1. Jag brukar vara återhållsam med att publicera namn på min blogg. Maila mig privat om du har ett researchprojekt så får vi se. Min mailadress är gunnar[snabel-a]gunnarwall.se.

    1. Tack för länk! Oavsett varför de var där – om vi utgår från att de var det – var de potentiella vittnen. Vare sig det var de själva eller mordutredarna som mörkade deras närvaro så är det extremt illa. Deras observationer – om vi utgår från att de bara var där och inte var inblandade – borde kunna ha haft betydelse på det ena eller andra sättet för bevisningen i rättegången mot Christer Pettersson.

      1. Håller med om att det är extremt illa skött. Men eventuellt går det här att kontrollera. Han nämner att de rapporterade till en kommissarie Augustsson. Kanske finns det ännu någon dokumentation kvar av mordnattens förmenta spaningar?

    2. Om Donald Forsbergs uppgifter är riktiga, att det fanns en Stay Behindgrupp som bedrev spaning omkring mordplatsen, så blev de ansvariga för Palmeutredningen vid tiden för Petterssonmålet antingen fullständigt dragna vid näsan eller så förteg de medvetet sin egen kännedom om saken. Såväl åklagaren Jörgen Almblad som spaningsledaren Hans Ölvebro avfärdade nämligen kategoriskt walkie-talkietipsen. Ölvebro brukade med envishet hävda att en lång rad vittnen helt enkelt inbillat sig saker.

      Sanningen är förstås att om det fanns spanare med walkie-talkies omkring mordplatsen så var deras observationer av givet intresse i samband med bedömningen av misstankarna mot Christer Pettersson. Om det visar sig att det har mörklagts att de fanns där så blir det inte mycket kvar av den tidiga mordutredningens trovärdighet.

      Och om Stay Behindmännen verkligen fanns i kvarteren och bedrev spaning så är det rimligtvis tills vidare en öppen fråga om det var som Forsberg säger, att de bara var ute på en övning – eller om de sysslade med något annat.

      1. Gunnar: Kommer du ihåg att det var någon som för ett eller ett par år sedan laddade upp en gammal artikelserie ur Aftonbladet från 1993? I den här artikelserien berättades det om en grupp militärer och poliser som kallade sig ”Aktionsgruppen Arla Gryning”. Lars Jonsson från Palmeutredningen intervjuades och bekräftade att PU tittade på gruppen. En anonym källa ur PU berättade samtidigt att Säpo tittade på gruppen.

        Idag vet vi att Aktionsgruppen Arla Gryning var namnet på omväxlande Stay Behind respektive en grupp i Stay Behind. Är det inte fullt tänkbart att den av Donald Forsberg omnämnda sb-gruppen och den grupp AB skriver om från 1993 är samma sb-grupp? Det skulle förklara PUs intresse för gruppen. Och det skulle också förklara PUs halvhjärtade försök att identifera wt-männen: De har hela tiden varit kända för PU, men man har inte kunnat röja deras identitet pga sekretesskäl.

        Fö så tycker jag att det är mycket anmärkningsvärt att inget av det här offentliggjordes för Grk. De var uppenbarligen helt ovetandes om den (de?) här sb-gruppen (-erna)

        1. Men var det inte meningen att SB-grupperna skulle vara exceptionellt hemliga i den händelse ryssen anföll oss och ockuperade vårt land? Hade SB och deras ”cellmedlemmar” varit kända för en större krets (och för varandra) hade det väl inneburit en stor risk att sovjetiska speznazsoldater hade ”eliminerat” dem redan innan landsstigningen på svensk mark? Så effektiva som KGB:s spionage verksamhet var?

          Det är just därför jag undrar lite över påståendet att SB skulle ha genomfört en slags övning med hjälp av levande figuranter (knarklangare) på Stockholms gator. Vore inte det detsamma som att exponera sig? Jag menar att folk som var uttagna till någon slags ”SB-krigsplaceringsorder” torde väl ha fått lära sig att spana på folk m.m. redan i det militära?

          1. Ja, man kan ju undra. Men att SB-grupper hade behov av att öva under någorlunda realistiska omständigheter kan man väl tänka sig. En alternativ tolkning är att det inte alls var en övning utan att de hemliga spanarna deltog i något som de betraktade som skarpt läge.

            1. Jo, det är ju sant. Men om det hade rått skarpt läge, så borde Rosenbad ha varit bevakat då Ingvar Carlsson anlände dit mordnatten vilket det inte var. Carlsson har ju i en bok beskrivit sin stora förvåning att Rosenbad var helt obevakat och att han då instinktivt gömde sig i baksätet. Berodde hans starka reaktion enbart på att han nyss fått veta att Palme hade mördats eller hade han nåtts av ”hotsignaler” riktad mot regeringen redan innan mordet vilket föranledde Carlsson att tro att det var en statskupp på gång? Fast isåfall borde ju OP ha haft ständig livvakt när han rörde sig utanför hemmet? Palme brukade ju rätta sig efter SÄPO:s anvisningar då det fanns en hotbild mot OP men det har ju PU sagt att det inte fanns just då.. Visste Carlsson något som inte Olof Palme visste?

  3. Hej Gunnar

    Tack för ett bra jobb kring PU. Tänker ibland på dekorimamannen och de två finska kvinnorna. Vet inte hur mycket jag ger för det men det finns ju en fd polis och domare mm som figurerar i det tipset. Det finns dock en detalj i det tipset, om vi utgår från att den polismannen som ibland diskuteras skulle vara mannen som stod i hörnet, som skaver hos mig som. Han har en tidigare tjänst som beredskapsplanläggare. Jag har ingen aning om vad det innebär men när man pratar övervakning och kuppövning som vissa gör så känns det som att man borde gå ett steg längre med detta. Har du några tankar om det? Ha det gott!

    1. Hej! Tack för de vänliga orden. Jag har tidigare debatterat ganska mycket kring frågan om Dekorimamannens identitet och påståendena om att han skulle vara identisk med en före detta polis som senare gjort karriär på andra sätt.

      Och jag menar att det är direkt osannolikt att de två kvinnornas observation skulle handla om denne före detta polis. Största delen av debatten på min blogg om detta finns i kommentarerna till den här posten: https://gunnarwall.wordpress.com/2013/09/30/vad-betyder-det-att-palmeutredarna-forhort-en-polis-om-statsministermordet/

      Sök bland kommentarerna efter AA som är den beteckning jag använt för den före detta polismannen så kan du följa debatten.

  4. Donald Forsberg är ”norrlänningen” i min bok och jobbade Under Folke Axman som strax fyller 90 år. Folke kallade jag Axel Folkeson (efter Jan G) som av personliga skäl (IB) avrättar FA/AF i första Hamiltonboken. Har du adressen till Donald?

    1. Sköts Palme innan han sköts!? Kan telexapparaten ha möjligen haft något klockfel? Jag hänger inte med: Avrättar Jan Guillou Folke Axman i sin första Hamiltonbok för att Axman var kopplad till IB? Vad har Guillous förhatliga gamla IB med mordet på Palme 1986 att göra isåfall? Kan mordmotivet ha varit att mördaren såg Palme som en symbol för det ”kommunistjagande” IB och kanske hela övervakningssamhället? En sådan motivbild har jag ibland tänkt kan ha triggat en ”ensam galning” som hade starka åsikter till vänster. Det talas väldigt ofta, högt och brett om de nazianstuckna poliserna, och diverse högerorganisationer, men alltför sällan om vänsterextremister i samband med MOP. Kan jag tycka. Det är som att det glöms bort att Palme var kontroversiell även inom vänsterkretsar. Och vid tiden för mordet morrades det ganska högt i arbetarleden mot just regeringen Palme och det kan väl ha varit en sista, utlösande trigger för en halv- (knappast hel) tokig person med vänstersympatier som vandrade omkring med en revolver stor som en spädgris på Stockholms gator en lönefredag. Eller?

  5. Spåret som kom bort: – och hade varit lätt att kolla (Säpo ringde mig på morgonen och frågade vad jag visste) ”fixa mina 350K så får du svar” sa jag, 29 år efteråt = inte ett ljud. Saken var den att jag hade en telex hemma som var var uppkopplad till amerikansk nyhetsbyrå som körde ut breaking news. Jag hade suttit med CIA-John i lobbybaren på Sheraton och druckit öl. När jag kom hem kollade jag apparaten: Palme hade skjutits innan han sköts – sa telexen. Dvs de påstod att han var död innan han dog. Stod polisen och tittade på….???

    1. Jag tror nog att den här bloggens läsare uppskattar om du är lite mer utförlig, Ulf. Och vill du inte vara mer utförlig här så kan du förstås kontakta mig direkt.

  6. Gunnar: I Bo Johnson Theutenbergs dagböcker från UD finns följande reflektioner kring mordet. BJT spekulerar kring ”den oerhörda paradoxen” i att OP spelade under täcket med Nato samtidigt som hans utrikespolitik mer och mer närmade sig Sovjets:

    ””Hur går detta ihop? Går det överhuvudtaget ihop? Ett gigantiskt machiavelliskt dubbelspel? En balans på knivseggen! Som till slut gick överstyr den där kalla februarikvälen, den 28 februari 1986, på Sveavägen= Någon fann till slut ‘dubbelspelet’ alltför grovt och gigantiskt? Och satte stopp för det! Dettta var vad som slog mig när jag på radion hörde om mordet morgonen därpå, nu för 28 år sedan.

    Eller hade vi – som det viskades om i ‘det innersta rummet’ i GBU / SSI – bevittnat en av de mest lyckosamma IA-KGB-GRU-operationerna ‘någonsin’? Nämligen att genom lämpligt ‘entourage’ och ‘lämplig påverkan’ förvandla en ursprungligen USA / CIA – vänlig statsministerkandidat till en statsminister som mer och mer gick Sovjetunionens och kommunismens ärenden i världspolitiken?” (vol 2 s 89)

    Här har vi alltså ytterligare ett vittnesmål om att OP misstroddes av und-tjänsterna.

  7. Det lilla jag vet och har läst om OP så uppfattar jag OP som 101%-igt lojal mot västs demokratier men som statsminister måste OP naturligtvis också ha känt stort ansvar för att ha en vettig, diplomatisk relation till Sovjet för att förhindra att kalla kriget skulle övergå till ett varmt i vårt land och i övriga Europa dvs förhindra ett fullskaligt krig.

    Via OP:s regelbundna .veckokontakter med IB:s chef Birger Elmér var säkerligen OP hundraprocentigt informerad om t.ex IB:s och FRA:s samarbete och utbyte med NATO. Kalla kriget innebar säkerligen en balansgång på slak lina för våra ansvariga politiker.

    Jag tror inte det allra minsta på de här ”nygamla” misstankarna som riktas mot OP och hans person, bland annat via Frånstedt/Jallai och jag blir riktigt upprörd när jag läser det. Vad är de ute efter egentligen? OP.s problematik som statsminister under kalla kriget var väl densamma som Margot Wallströms idag? Att både kunna få moralisera och kritisera Saudiarabiens styrelseskick men också bibehålla och främja svensk näringsliv. Samtidigt. Ingen lätt ekvation direkt.

    Men nu till något helt annat: 19 mars kunde SR P4 berätta att kommunalrådet nu hade fått lyssna på inspelningen av Skelleftehamnsmannen och han kände inte igen rösten som sin gamla arbetskamrat på SJ. Dag Andersson uttalade sig i samma artikel (ligger ute på nätet) och sade att det trots det finns en del saker i det spåret för polisen att kunna forska vidare i. Lovande! För vad är det som säger att inte ”vittnet” Skelleftehamnsmannen kan vara GM som tidigt var ute efter att infiltrera och desinformera själva utredningen? Det beteendet passar ju dessutom utmärkt in på GM-profilen. Jag tror mer och mer på att Dag Andersson kommer att lösa MOP! Det vore ju helt underbart! 🙂

    1. Det var säkerligen en balansgång. Men kalla kriget bidrog säkert också att det på många sätt var mycket farligare än idag. Men jag tror att Palme ansågs vara en mästare av många på att balansera, vare sig det gällde besök på Cuba, kärnkraftomröstning eller IB-affären. Samtidigt är det svårt att tänka sig annat att det inte också fanns de som misstrodde hans omdöme (Kritiker fanns det ju gott om) En liknande situation som land tror jag också Finland måste ha haft under kalla kriget. Allt runtomkring under denna tid behöver naturligtvis inte ha med mordet att göra men kan ju bli intressant för bättre förståelse i ett sammanhang.

  8. Jag vet inte när Ulla Strömbäck-Larssons uppgifter om hennes walkietalkie-uppgifter nådde media, men om Skelleftehamnsmannens brev inkom till PU efter att hennes vittnesmål blev allmänt känt, är det väl inte omöjligt att tänka sig att Skelleftehamnsmannen lät sig ”inspireras” av hennes vittnesmål tänker jag om han nu ville lägga ut villospår för PU? Skelleftehamnsmannen bifogade dessutom en teckning som riktade misstankarna mot en särskild polis (T.P) Var detta en slump eller var det medvetet gjort? Om det är det senare kan man ju fundera över vad TP kan ha gjort för att reta upp Skelleftehamnsmannen och då denne att kasta skuggor över TP? I vilket sammanhang kan Skelleftehamnsmannen och TP ha träffat på varandra?

    Det här är förstås grova spekulationer och jag gissar att PU redan har tänkt i de här banorna för länge sedan och utrett det så mycket det gick på den tiden. Men jag tror i varje fall att Dag Andersson har rätt. Skelleftehamnsmannens identitet måste försöka fastställas, för personen är ju lindrigt sagt rätt så skum.

  9. Var var H Holmer på mordnatten? Du skriver kort i boken Mörkläggningen om vad S Aner har skrivit. Men det finns ytterligare uppgifter från andra källor, Har läst om fallet J Martinger där polisen R Dahlgren påstår att han och Holmer var på Sveavägen strax efter mordet. En annan uppgift säger att Holmer hadde diskuterat med några poliser att Palme var hotad av någon (kan det ha varit Österikaren??), men det kunde man ta tag i på måndag. Detta skulle ha varit sent på eftermiddagen. Har du några uppgifter, kommentarer om detta?

    1. Det hot som Holmér diskuterade före mordet gällde den s k ”österrikaren”. Denne hade ringt till polisen och uttalat sig hatiskt om bland annat den svenska socialdemokratin, judar, Hans Holmér och Olof Palme. Till sist, veckan innan Palme mördades, hade hans osammanhängande hotelser börjat utredas som ett av många rutinärenden på stockholmspolisens våldsrotel.

      Kriminalinspektören Börje Wingren var en av dem som sysslade med fallet. Och när Wingren började arbeta med spaningarna under mordnatten var en av hans första åtgärder att visa en bild på österrikaren för Mårten Palme. Det visade sig dock snart att österrikaren kunde avföras. Han hade rört sig berusad på stan under fredagskvällen och blivit stoppad av en polispatrull vid Slussen klockan 23.20 – en minut före mordet.

      Det är riktigt att det finns uppgifter från polisen Rolf Dahlgren, numera avliden, om att han kört Holmér i Stockholm under mordnatten och att de bland annat varit vid Sveavägen. Det är förstås en mycket anmärkningsvärd uppgift. Jag avstår tills vidare från att ta ställning till om den är riktig eller felaktig.

      1. Holmer har väl sagt att han slutade dagen vid lunchtiden(?)och förberedd sin resa mot vasaloppet. Nu har vi tre olika källor som påstår att hans historia inte stämmer, två kommer dessutom från poliser. Har jag förstått det rätt?

        1. Jag ska inte börja rota i det här själv just nu, även om allt som gäller Holmérs agerande är intressant. Håller på med helt andra frågor i slutarbetet med min nya Palmebok. Men bloggen är öppen för kommentarer från andra läsare.

          1. När förväntas din nya Palmebok se dagens ljus?
            Har du eventuellt lite information om innehållet och vad du lägger fokus på? Nyfiken i en strut.

              1. Tackar! Ser fram emot att läsa den! Spännande värre!
                Har du hunnit läsa Ola Tunanders ”Spelet under ytan” än och har du i så fall någon kommentar till den? Den innehåller en hel del med anknytning till Palme.

              2. Bra med kritiska böcker. Det tillhör en demokrati. Har just lånat och läser Borgnäs bok ”nationens intresse”. Spännande för det finns säkert en del sanning i det som skrivs. Jag tycker det är fantastiskt med bibliotek, för att man tar ofta för givet att de finns. Ingen självklarhet i varje annat land. Däremot blir jag oroad när konspirationsteorier förekommer i ett samhälle utan några som helst källhänvisningar överhuvudtaget.

              3. Gunnar: Det står i presentationen på förlagets hemsida att PU ”under de första åren” var ett spel för gallerierna och att Sverige nu kanske är ”moget” att närma sig sanningen om MOP. Har du fått indikationer på att PU / statsmakterna är på väg att ändra inställning till mordet och öppna för en närmare granskning av spår man tidigare vägrat följa?

                1. Ja, mitt intryck är att dagens Palmeutredare har en avgjort mer förutsättningslös attityd än Hans Holmér och Hans Ölvebro. Det kan ha flera orsaker, en är att säkert att den sortens hårda och direkta politiska styrning av utredningen som förekom i början knappast finns längre. Vad som skulle hända om utredarna gjorde en storsatsning på ett riktigt kontroversiellt spår är förstås svårt att bedöma.

                  1. Du säger att du för första gången presenterar en sammanhängande förklaring till mordet som du med stor sannolikhet bedömer som korrekt. Du har ju skrivit mycket om mordet tidigare; betyder det här att du har kommit över mycket ny information de senaste åren som förändrat din bild av vad som skedde på Sveavägen?

                    1. Någon teknisk bevisning tror jag tyvärr aldrig kommer att komma fram. Men idag har vi en stor befolkning som inte ens var födda vid denna tid. Vi har en skyldighet mot denna generation. Inte bara när det gäller att försöka besvara frågan Hur utan även Varför. Jag tror böcker är till hjälp. Invecklade händelser brukar ta tid och blir på vägen tyvärr lätt föremål för en massa spekulationer som baseras på ett fåtal observationer.

  10. Chefsåklagaren Jan Danielsson ska ha fastslagit att den sydafrikanske superspionen Craig Williamson befann sig i Sverige under mordnatten. Hur vederhäftigt är det påståendet? Vad känner du till om detta?

    1. Jag tror att det är bra att sydafrikaspåret är under utredning men jag får en jobbig känsla av att det kanske inte riktigt är så enkelt. Mordplatsen och det faktum att gärningsmannen tog trapporna vid tunnelgatan och t.ex. inte svängde in på luntmakargatan istället till väntande bil för minimal risk med exponering, gör att man bör ha haft en mycket god kännedom om kvarteren. En utländsk organisation hade tagit en oerhörd risk. Frågan är om personer från sydafrika hade velat ta den risken. Fanns den desperationen? Därmed inte sagt att det ändå inte finns någon inblandning därifrån på något sätt. Det är viktigt att poängtera. Sydafrika hade många intressanta ingredienser vid denna tid. Man oroades för rasism, kalla kriget, kommunism osv. Om det pågick ett mer eller mindre osynligt krig i de politiska leden internationellt i hanteringen av detta, hade inte förvånat mig.

      1. Håller med dig Andreas. Och dessutom…skulle SÄPO och ANC:s egen säkerhetstjänst ( för en sådan hade de väl?) ha missat att de Kock var i Stockholm före och under ANC:s konferens veckan innan mordet? Tänker mig att det evenemanget bör ha varit synnerligen välbevakat. Och vilken statsministermördare tar utrikesflyget från Arlanda dagen efter mordet? Men visst…det vore ju så fräckt tänkt att det kanske är möjligt.

        1. Ja dagen därpå. Men inte bara det. Klädseln är ganska iögonfallande tycker jag. Inte riktigt det man tänker sig om man vill vara säker på att passera obemärkt.

Kommentera

