Ett hårdrocksalbum med fokus på Palmemordet – och på alla spåren

Nils Patrik Johansson, sångare inom heavy metal/hårdrock, har gjort ett konceptalbum om Palmemordet.

GÅR DET ATT GÖRA ett metal-album om det gamla men fortfarande olösta mordet på Sveriges statsminister?

Ja, det går alldeles utmärkt. Nils Patrik Johansson har gjort det.

Han har en lång karriär som sångare inom genren hårdrock/heavy metal att luta sig mot. Bland annat har han sjungit med grupper som Astral Doors, Lion’s Share och Civil War.

Det här är hans andra soloalbum. Han har skrivit hela materialet men erkänner sin tacksamhetsskuld till Dan Hörning som skapat podden Palmemordet – ett av de mest ambitiösa projekten bland svenska poddar över huvud taget.

På samma sätt som Hörning vill Nils Patrik Johansson presentera frågeställningarna kring mordet utan att själv ta definitiv ställning.  Och som han säger själv: ”Ju mer jag sätter mig in i det här, desto mer osäker blir jag.”

Albumet är tillägnat Olof Palme. Första spåret, The Agitator, handlar om hur Palme bryter med sin överklassmiljö och blir betraktad som en klassförrädare av många av sina egna. Nästa låt, One Night at the Cinema, handlar förstås om mordet.

Resten av albumet tar upp en rad uppmärksammade inslag i utredningen och debatten om mordet: The Baseball League handlar om gruppen av våldsbenägna poliser i Stockholm som pekats ut som inblandad i mordet, Freakshow Superstar handlar om Christer Pettersson, Prime Evil om Sydafrikaspåret och Killer Without a Gun om Skandiamannen. Och det finns mera.

Albumet har väckt uppmärksamhet även i metalkretsar utomlands.

”Det kan stå för sig självt som en jävla bra metalskiva även om du inte är ett skit intresserad av Palme”, säger Nils Patrik själv.

Musiken kan avlyssnas på Youtube och Spotify. Albumet finns som CD och – självklart för metalfans – och så vinyl-LP.

Här – som exempel – är sången om Christer Pettersson, Freakshow Superstar, med tillhörande video och med gästinsats av Håkan Hemlin, sångare i Nordman.

Den som vill höra Nils Patrik Johansson prata om sitt album kan lyssna på det här avsnittet av Dan Hörnings och Tobias Henricssons podd Palmemordet.

PS 1: När vi ändå är inne på musik om mord på politiker förtjänar det förstås att påpekas – om någon missat det – att Bob Dylan nyligen släppt sin längsta låt någonsin och att den handlar om mordet på president Kennedy. (Bland annat, får man tillägga. Det är en tidsbild på många sätt.)

Kennedymordet är ett ämne Dylan faktiskt aldrig tagit upp tidigare, trots att tragedin i Dallas inträffade i november 1963, kort tid efter sångarens genombrott och under en period då Dylan skrev många av sina mest samhällsorienterade sånger.

Kanske är det här en sorts sammanfattning för hans del. Det är i alla fall väl värt att lyssna på.

PS 2: På söndag eller måndag kommer till sist min (försenade) recension av Lars Borgnäs nya Palmebok. Det blir en lång text. Förhoppningsvis också intressant.

 

7 reaktioner på ”Ett hårdrocksalbum med fokus på Palmemordet – och på alla spåren

  1. Eftersom jag själv är musiker, har jag naturligtvis lyssnat på de här låtarna. Även om de inte faller inom min normala lyssningsgenre, måste jag med glädje medge att de är riktigt bra och framför allt grandiosa. Det är inte utan att Jim Steinman och Meatloaf kommer för mig i associationshänseende. Jag fortsätter att läsa igenom det Palmebibliotek min far lämnade efter sig (dina har jag med stor emfas läst klart) och tackar dig återigen för att du lagt ut blänkare på din blogg när det gäller pappas böcker. Så länge inget är löst, kommer alla böcker i ämnet fortsätta att fascinera. Och även om gåtan skulle bli ”löst”, kommer alternativa teorier att bestå….

  2. Apropå detta med osäkerhet, det visste ju redan Sokrates: ”Ju mer jag vet ju mer inser jag hur lite jag vet.”

  3. När det gäller Dylans ”Kennedy”-låt: Det kan väl ses som ett slags ”Elegi över Amerika” (Drömmen om ett svunnet, och aldrig riktigt infriat, Amerika). Man talade ju, och gjorde många ‘jämförelser’ med kung Artur och riddarna kring runda bordet (även om detta var en fiktion), och att Kennedys styre var just något liknande detta, med Vita Huset som hans/deras Camelot (och kanske med Jaqueline Kennedy som Guinevere…). Ett rättskaffens och hederligt samhälle, med en upplyst och lyhörd ledare/ledning. Ett samhälle som blickade framåt, där varje människa betydde något och Amerika var världens ‘ljus’ (också som ett slags ”det nya Rom”; ”Pax Americana” uppstod ju som begrepp, att efterträda ”Pax Brittanica” efter 2:a världskriget). Allt detta krossades då ”Kung Artur” (Kennedy) mördades av hämndlystna skurkar (och vilka de var antyds ju också i låten – dessa ‘mörkrets makter’. Det var alltså, även enligt Dylan, inte Harvey Lee Oswald som sköt Kennedy, utan istället blev en ”Patsy”, någon man ‘satte dit’ för mordet, och innan han hann avslöja något om sina tankar kring detta så sköts även han ihjäl, av Jack Ruby – som sedermera styrde misstankarna högt upp, ända upp till Lyndon B Johnson, som raskt fick ta över efter Kennedy, och som också nämns här).

    Sången väver in dåtida/samtida amerikanska populärkulturreferenser i ett slags ‘coda’ (det är som en lök med ‘lager på lager’ av referenser, mytologier, insinuationer, personager), där Dylan med entonig röst berättar om verkliga händelser varvade med surrealistiska fantasi-sekvenser. Den blir ett slags ‘impressionistisk odyssé’ genom ett Amerika som gick förlorat med Kennedy. Lyriskt sett påminner den mycket om hur han komponerade många av sina texter runt mitten av 60-talet, med hugskott och abstrakta skeenden varvat med plötslig klarsyn och ‘realism’. Indirekt målar han upp ett scenario om vad Amerika ”var” , och vad det kom att ”bli” före och efter mordet på Kennedy.

    Slutsatsen är att det var ett synnerligen smutsigt brott att ‘ta bort’ Kennnedy (”A Murder Most Foul” – en rent Shakespeareansk titel, värdig en nobelpristagare i litteratur), detta politiska geni som hade Amerikas, och världens, öde i sina händer, och enbart hade ljusa/goda visioner och intentioner. Dur blev till moll efter den novemberdagen i Dallas, och efter det så följde endast moralisk/politisk/existentiell depravation i ett USA som förlorade sitt etos i ett moraliskt moras och i en nedåtgående spiral. Det är en svidande ‘uppgörelse’ med detta politiska mord, och de tragiska konsekvenser det fick för USA. Det är en gammal mans ‘analys över sakernas tillstånd’ och hur fel allt gick i och med detta hemska brott mot USA och mänskligheten.

    Kompositionsmässigt är det mästerligt. Effekten är som sagt en sorgesång över ett för alltid förlorat Amerika. Dylan blir till den antike tragöden som förmedlar denna sorgliga sång och betraktelse till den lyssnande publiken.

    Parallellerna till en viss Olof Palme (och dennes politiska gärningar/intentioner) låter sig – väl – göras.

  4. Tycker skivan är en förbaskat kul idé! Huruvida han lyckats i sitt uppsåt eller inte är inte jag rätt person att avgöra. Musikstilen är helt enkelt för långt ifrån ”my cup of tea”. Önskar dock skaparen all lycka med framtida projekt.

    När det gäller Ditt utlovade långa blogginlägg om Borgnäs bok kan jag bara säga – har Du någonsin skrivit något ointressant som haft med Palmemordet att göra? Eller överhuvudtaget.

    Gissar att Du är färdig med Ditt senaste bokprojekt och därmed får möjlighet att uppdatera oftare igen =)

    Allt gott!

  5. Det var i pod-en Palmemordet jag hörde talas om metal-albumet. Riktigt glad att hitta den här på Gunnars sida. Gillar den skarpt. 5 av 5

  6. Väldigt grundläggande men inte oäven heavy metal. Hade dock önskat att någon mer originell svensk artist gjort ett konceptalbum om Palmemordet.

    T ex Pelle Ossler eller Fläskkvartetten med lämplig gästsångare.

    Vi får ju inte glömma att flera artister (t ex Lundell och Wiehe/Afzelius sjungit enstaka låtar om mordet.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.