En ny sorts engelska

ENGELSMÄN och amerikaner lever vanligtvis i föreställningen att deras språk kommer att vara det dominerande världsspråket för överskådlig framtid. Det är ju inte så säkert. Om tjugo år kanske kinesiskan har blivit internationell standard. Och även om så inte blir fallet kan vi i alla fall räkna med att vi kommer att tala en annan sorts engelska.

Jag har rätt nyligen utrustat min PC så att jag kan trycka in en extra hårddisk i en lucka i fronten. Varje gång jag startar datorn kollar den om det ligger någon disk där. Och gör det inte det får jag upp ett snabbt förbiflimrande meddelande från det asiastiska programvaruföretaget där nyckelmeningen lyder: ”No any drives found”. Så heter det ju inte, har jag irriterat tänkt för mig själv. Men plötsligt gick det självklara gick upp för mig: om tillräckligt många säger något så heter det så. Och det finns rätt mycket folk i Asien. Vinner inte något av deras språk tävlingen om att bli världslingo nr 1 så kommer vi nog i alla fall att tala asiatisk engelska.

UPPRÖRANDE? Nej, varför det?

6 reaktioner på ”En ny sorts engelska

  1. Jo det är upprörande =) All språklig förflackning är av ondo. Det ökar dessutom samhällsklyftorna (om DET sedan är av ondo eller inte är ju en helt annan fråga).

  2. ”Din kommentar inväntar granskning” Haha! Det ante mig nästan att Du var för censur Din räv =)

  3. Men vad är språklig förflackning? Att vi inte längre skriver ”hvad” i stället för ”vad” eller ”vi skola” i stället för ”vi ska”? Att vi slutat säga omnibus, automobil och televisionsapparat och ersatt det med smidigare uttryck? Förflackning är om vi minskar språkets uttrycksfullhet, inte att reglerna ändras.

    Och jag är självklart för att kunna censurera andra människor på min egen blogg om de säger sådant som jag absolut inte vill ge utrymme åt. Det är samma rättigheter som vilken ansvarig utgivare som helst tar sig. Men dina kommentarer var oförargliga 🙂

  4. Frågan är vad som är värst – att bli censurerad eller att anses som oförarglig =) Troligen att anses som oförarglig.
    Själv skulle jag se mig som hycklare om jag först förespråkar yttrandefrihet och sedan censurerar ev kommentarer.

  5. Du som lever av det skrivna ordet borde väl kunna inse nödvändigheten av ett korrekt språkbruk förresten?

  6. Litet PS (igen)
    Min personliga blogg ligger tyvärr i malpåse sedan en tid, men den mer officiella bloggen ”Redaktör’n har ordet” är aktiv även om det varit lugnt nu en tid. Där accepteras alla kommentarer per automatik, just eftersom jag vill ha debatt och inte försöka kväva den.
    Men eftersom Du sannolikt är både mer rumsren och mer politiskt korrekt än undertecknad, så kanske Du inte är lika van vid påhopp.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.