Tack till Facebookgruppen Palme-rummet

FEL I FAKTABÖCKER är förstås ett otyg. Men fel blir det, om än förhoppningsvis inte många.

Lyckligtvis finns det alerta läsare. I Facebookgruppen Palme-rummet där det förs en livaktig och ofta mycket kunnig debatt om Palmemordet uppmärksammades att det står i min bok ”Konspiration Olof Palme” att ”skottet skjutit sönder struphuvudet”. (Sid 90, femte stycket, andra raden.)

Struphuvudet är det organ som förbinder svalget med luftstrupen. Det är dess främre, utifrån synliga del, som kallas adamsäpplet. Men kulan gick in mellan skulderbladen och hade en svagt nedåtlutande riktning – hur kunde struphuvudet då bli sönderskjutet trots att det befann sig ovanför kulbanan?

Svaret är att det var jag som slarvat. Det ska stå ”luftstrupen”, inte ”struphuvudet”. Felaktigheten förekommer i en mening där jag refererar ett resonemang från Kari Ormstad, en av de läkare som deltog i obduktionen. Men det är jag som fört in felet, inte Ormstad.

Kulan orsakade förvisso stora skador på inre organ som kroppspulsådern och luftstrupen. Men som framgår av obduktionsprotokollet, punkt 35: ”Tungbenet och struphuvudet är oskadade.”

9 reaktioner på ”Tack till Facebookgruppen Palme-rummet

    1. Om jag får lov att svara så svarar jag att det är spännande. Men att hela historien är konstig. För även om man hittar DNA från, låt säga, två eller tre på revolvern så måste man ju ha ett jämförelsematerial? Vilka individer tänker de DNA-testa? Och på vilka orsaksgrunder? Och även om de skulle få in en träff, hur får de ner personen och revolvern på Sveavägen 1986?

      Nej, det är hur långt som helst ifrån någon lösning tror jag. Tyvärr. Men om det skulle vara så att det är mördaren själv som har krupit fram under sin sten där han har ruvat i snart 30 år så är det ju väldigt spännande. Kanske en person som vill ha lite strålkastarljus på sig på ålderns höst OM det är fråga om en ensam GM med narcissistiska drag. Det hoppas jag på!

  1. Jamen tänk så många tjocka bra böcker du har skrivit utan faktafel. Beundransvärt! Jag antar att alla palmemordsintresserade satt som klistrade framför Veckans brott ikväll. Någon mer än jag som började misstänka att GW lämnade ett slags kodat meddelande i,direktsändning? Eller var det bara jag som såg ugglor i mossen?

  2. Läste nyss på Flashback att man tycker sig se att pipan på det aktuella vapnet kan vara utbytt. Någon nämnde något om avsågningsmärken om jag inte minns fel. Då tycker jag att den där pipan som journalisten och södertäljebon Nuro Kino lämnade in för ett antal år sen kanske kan bli intressant igen? Som sades skulle ha förvarats i polishuset i Stockholm. Har för mig att den pipan var lång? Ännu mer spännande isåfall….

  3. Tänk om det SKULLE vara rätt vapen? Då vet dom säkert redan på PU och man håller tyst om det av spaningstekniska skäl

    Att det tar sån här lång tid skulle ju vara löjligt om det är fel vapen

  4. Ack ja, all denna frustrerande väntan och upphetsning på svaret om revolvern alldeles i onödan. Man får skylla sig själv. Jag har ett tips till PU dock: jag skulle grilla Nuro Kino på vem som har överlämnat en revolverpipa till honom 2006 som enligt överlämnaren skulle ha förvarats i Stockholms polishus. Har funderat mycket på om det skulle kunna vara samma person som också tidigt tipsade Proletären om polisspåret ganska snart efter mordet. Kanske t.o.m samma anonyme person som brukar kallas Skelleftehamnsmannen som snackade om walkie talkies och som verkar allmänt skum? ”Resande i damkläder”? 1986? Tror inte det… Skelleftehamnsmannen och Kuris kontakt verkar ju vara ute efter att kasta allt söker ljus på poliser men tänk om denne i själva verket har med mordet att göra? Isåfall kan vi ju ha med en tokig palmehatande vänsterextremist att göra tänker jag som gör allt i sin makt att kasta skit på polisväsendet som mördaren uppfattar som ” högerfascistisk”. Varför skulle det INTE kunna vara så?!

    1. Förutom att du spekulerar reagerar jag över att du inte visar någon respekt för det lagstadgade meddelarskyddet som gör att polisen inte får efterforska journalisters källor. Den situation du hänvisar till från 2006 har ju stora likheter med vad som hänt nu när en person som krävt anonymitet lämnat revolvern till Leif GW Persson. Och med samma logik borde i så fall polisen tvinga Leif GW Persson att berätta vem den anonyma tipsaren är.

      Men givetvis får inte Palmeutredarna strunta i lagen, de får inte ens fråga Leif GW Persson om vem hans källa är. Kanske vill du se en lagändring på den punkten. För min del tror jag det vore förödande för den offentliga debatten och för möjligheten att granska myndigheter om statliga befattningshavare fick fritt fram att jaga personer som kontaktat massmedier för att larma om sådant som de menar är missförhållanden.

Kommentera

